Kendinizi Gerçekten Susamış Hissetmenizin 3 Nedeni

Okunma [2438]
Kendinizi Gerçekten Susamış Hissetmenizin 3 Nedeni

Sıcak bir yaz gününde veya özellikle baharatlı bir şeyler yedikten sonra soğuk bir bardak su istemek alışılmadık bir şey değil. Ancak kendinizi aniden susamış bulmanızın bazen diğerlerinden daha ciddi olmasının birçok nedeni vardır.

 

Dehidrasyon

Muhtemelen susamış olmanızın en yaygın nedenlerinden biri dehidrasyondur . Aşırı ısınma, dehidrasyonun en büyük nedenlerinden biridir. İster sıkı bir şekilde egzersiz yapıyor olun, ister plajda güneşin altında dinleniyor olun, vücudunuzun aşırı ısınmasını önlemek için suya ihtiyacı vardır.

Egzersiz yaptığınızda kaslarınız ısı üretir. Her şeyin yolunda gitmesi için ücudunuzun bu ısıdan kurtulması gerekir. Sıcak havalarda vücudun ısıyı atmasının en temel ve kolay yolu terdir. Ter buharlaştıkça alttaki dokuları soğutur. Çok terleme vücudun su seviyesini azaltır ve bu sıvı kaybı normal vücut fonksiyonlarını etkiler.

kendinizi-gercekten-susamis-hissetmenizi.png

 

Yapın: Su için

Amerikan Spor Hekimliği Koleji'ne göre, dehidrasyonu önlemek için aktif insanlar açık hava etkinliğinden bir ila iki saat önce en az 450 ila 550 ml sıvı içmelidir. Bundan sonra, dışarıda olduğunuz her 10 ila 15 dakikada bir 200 ila 350 ml sıvı tüketmelisiniz. Aktiviteyi bitirdiğinizde daha fazla içmelisiniz. Daha ne kadar? Kaybettiklerinizi değiştirmek için: en az 450 ila 650 ml.

Yeterince su içtiğinizden emin olmanın bir yolu idrarınızı kontrol etmektir. MD Matthew Goldman, "Amaç idrarı temiz tutmaktır. Sarılaşmaya başlarsa, susuz kalırsınız."

 

Yapın: Bu yiyecekleri yiyin

Bazı gıdalar , su içeriğinin fazla olması sayesinde susuz kalmanıza yardımcı olmakta da harikadır. VSalatalık ve kereviz gibi sebzelerin sadece su içeriği yüksek değildir, aynı zamanda kalorileri de düşüktür, bu da mükemmel bir atıştırmalıktır.

Meyve arıyorsanız, hem karpuz hem de çilek %91 su içeriği ile mükemmel seçimlerdir ve özellikle sıcak havalarda harika, tatlı ikramlar sunarlar.

 

Şeker hastalığı

Artan idrara çıkma ve aşırı susama, tip 2 diyabetin başlangıcının iki belirgin işaretidir . Aynı zamanda, kanda çok fazla şeker bulunan ve diyabet hastalarının sıklıkla yaşadığı bir durum olan hipergliseminin bir göstergesi olabilir.

CDC'ye göre, "Çok fazla yemek yemek, normalden daha az aktif olmak veya çok az diyabet ilacı almak, yüksek kan şekerinin (diğer bir deyişle hiperglisemi) bazı yaygın nedenleridir. Hasta olduğunuzda veya stres altında olduğunuzda da kan şekeriniz yükselebilir."

Dr. Goldman, "Normalde, idrar yoluyla vücuttan ayrılan şeker miktarı saptanamaz" diye açıklıyor. "Ancak, birinin kan şekeri seviyesi yeterince yükselirse, şeker böbrekler yoluyla kan dolaşımını terk etmeye başlar ve idrara girer."

Glikoz ("şeker") molekülleri, böbreklerin filtrasyon sisteminden sızacak kadar küçüktür. Fazla glikoz molekülleri idrara girerken glikoz da sünger gibi su çeker. Bunun sonucunda oluşan idrar miktarı ve idrara çıkma sıklığı artar. Bu fazla sıvıları kaybettiğimizde, sonunda susuz kalırız.

kendinizi-gercekten-susamis-hissetmenizi-1.png

 

Dehidrasyon, diyabet insipidus olarak bilinen bir durumun belirtisi de olabilir Dr. Goldman'a göre, "Antidiüretik hormon (ADH), vücudun böbreklerde oluşan idrardan suyu yeniden emmesini sağlayan bir hormondur. Bu yeniden emilim, en çok terlediğimiz zaman olduğu gibi susuz kaldığımızda meydana gelme eğilimindedir.

Vücut yeterince ADH üretmiyorsa veya böbrekler ADH'ye uygun şekilde yanıt vermiyorsa, vücut ihtiyaç duyduğu kadar su tutmaz; bu daha sık idrara çıkma ve muhtemelen dehidrasyon ile sonuçlanabilir.

 

Yapın: Sağlık uzmanınıza danışın

Goldman, "Hastalar şeker seviyeleri ve kendileri için normal kan şekeri seviyesi olarak kabul edilenlerin yanı sıra bu seviyeler anormal hale gelirse ne yapmaları gerektiği konusunda kendisini takip eden uzmanıyla konuşmalıdır" diyor.

 

Yapmayın: Çok fazla şekerli sıvı tüketmek

Dr. Goldman, "Genel olarak, hastalar aşırı miktarda şeker içeren sıvıları içmekten kaçınmalıdır, çünkü bu, sonunda kontrolsüz kan şekeri seviyelerine yol açabilir ve idrara çıkma miktarının kötüleşmesine neden olabilir" diyor.

"Hastaların fazladan şeker almalarının bir nedeni, kan şekeri düzeylerinin çok düşük olmasıdır. Hastalar, kendileri için normal ve düşük şeker olarak kabul edilenler hakkında kendisini takip eden uzmanıyla daha fazla konuşmalıdır "diye ekliyor.

 

İlaçlar

Doktorunuzun reçete ettiği bazı ilaçlar, susuzluk da dahil olmak üzere bazı yan etkilere neden olabilir.

Dr. Goldman'a göre, "Lityum, muhtemelen aşırı idrar çıkışına ve dolayısıyla susuzluğun artmasına neden olduğu bilinen bir ilaçtır". "Zamanla böbreklerdeki antidiüretik hormonun (ADH) aktivitesini bloke edebilir, bu da aşırı idrara çıkma ve susuzluğa yol açar" diyor. Bir dizi başka ilaç (antipsikotikler, antidepresanlar, antikonvülsanlar, antikolinerjikler ve alfa agonistleri) ağız kuruluğuna neden olabilir ve bu nedenle susuzluğu tetikleyebilir.

Goldman ayrıca, SGLT2 inhibitörlerinin (bir tür diyabet ilacı ) yanı sıra steroidlerin de susuzluğa neden olabileceğini, çünkü SGLT2 inhibitörlerinin kandan idrara glikoz salınımını artırarak kan şekeri seviyelerini düşürdüğünü ve steroidlerin genellikle şeker seviyelerini yükselttiğine dikkat çekiyor.

 

Bu nedenle, bir kişiye (kısa veya uzun süreli) steroid verildiğinde, kendisini takip eden uzmanı tarafından kan şekerini izlemesi veya daha fazla diyabetik ilaç alarak daha yüksek şeker seviyelerini karşılaması için teşvik edilebilir.

 

Yapın: Sağlık uzmanınızla konuşun

Dr. Goldman, bireylere doktorları ile bu yan etkiler hakkında konuşmayı ve alternatif ilaçlar olup olmadığına bakılması gerektiğini söylüyor.

 

Yapmayın: Bu ilaçları almayı bırakmak

Siz ve doktorunuz alternatifleri tartışana kadar ilacınızı belirtildiği şekilde almaya devam edin.


Taglar: #su #diyabet #dehidrasyon #dehidre #sutüketimi #içecek #sıvı #şekerhastalığı

Haberi Yapan: Diyetisyen Dünyası Editörü

Tarih: 15.06.2023

Kaynak: Clevel And Clinic

Sıradaki haber yükleniyor...

Diğer Haberler